IAB MIXX Serbia 2016 [Live Blog]

iab-mixx-2016-liveblog

Nakon uvoda, prvu po redu IAB MIXX Conference Serbia 2016 otvara Lazar Džamić, predavanjem pod nazivom „Gorila i algoritam“, posvećenog ulozi modernih algoritama i veštačke inteligencije u budućnosti marketinga.

iab-mixx-2016-lazar-dzamic

Algoritmi i dalje ne mogu da rade i prepoznaju ono što mogu ljudi, i samim time neće zameniti agencije… još. Naročito ne kreativne agencije. I tu je ogroman prostor za kreativne ljude.

Naši brendovi se ne takmiče sa drugim brendovima, već sa drugim sadržajima, i bori se za pažnju ljudi. Ko uspe da osvoji tu pažnju, može i da je monetizuje.

Na osnovu velikog istraživanja Google-a, 54% online oglasa nije viđeno, a 50% oglasa je na ekranu makar jednu sekundu.

Jedino što ikada možemo da posedujemo je znanje kako da koristimo sve kanale, i samim time ne postoje owned kanali, samo earned i paid.

Graditi mentalnu prisutnost i emotivnu rezonancu je jedini zadatak marketara, da čitamo podatke iz digitalnog sveta, i da ih pretvaramo u slavu i emocije.

Postoje dve strategije: emotivne rezonance i korisnosti za nameru – prva zahteva drugačiji pristup, druga je dosadna. Dosadnih ima 40-60%, i moraju da se automatizuju.

Kreativnost, storytelling i emocija i dalje vladaju i naše su najjače oružje.

Marketing univerzum je sada drugačiji – jedna osoba za dva meseca generiše 40.000 signala. Moramo drugačije da se organizujemo, ne smemo da budemo linearni, već agilni. Moderni marketing je preglomazan za jednu osobu, i za jednu agenciju, već moramo da naučimo da radimo zajedno, i važna je interakcija tima.

Najbitnije je da eksperimentišemo, i to dosta. Podaci i dalje čekaju ljude koji će pričati dobre priče. Nemojte čekati na to da sve bude savršeno.

Nakon Lazara Džamića na scenu Narodnog pozorišta u Beogradu izlazi Jonny Watson, Digital Creative Director u agenciji VCCP Blue, i priča o tome kako da brendovi prestanu da viču i postanu korisni.

iab-mixx-2016-jonny-watson

Svi pokušavaju da pošalju svoju poruku vikanjem, već vekovima, ali postoji bolji i efikasniji način, koji se zasniva na ostvarivanju obećanja koje brendovi prave.

Neki od najvećih napredaka u marketingu su nastali slučajno – Guinness-ova knjiga rekorda je nastala nakon rasprave dva lovca o tome koja je najbrža ptica u Evropi.

Većina brendova se može opisati jednom rečju. „The ideal is the brand’s inspirational reason for being“, rekao je Jim Stengel, bivši direktor marketinga u kompaniji P&G.

Brendovi nalaze različite načine kako da budu korisni: IBM je u okviru akcije Smart Cities postavljao klupe i nadstrešnice, dok je Kleenex napravio aplikaciju Achoo koja predviđa za koliko će vremena sezonska kijavica doći do vas.

Cif je napravio aplikaciju za iPad, koji blokira 4,2 miliona sajtova koji nisu bezbedni za decu koja će koristiti taj tablet. Aplikacija čisti i preko 4.000 „prljavih“ reči, i štiti decu od mnogih pretnji sa Interneta.
Proizvođač flaširane vode Vittel je otkrio da 80% nas ne pije dovoljno vode u toku dana, pa je napravio poklopac koji vas podseća da je vreme da popijete svoj gutljaj.

Sve ovo je moguće i na internetu, što je Jonny prikazao na primerima kompanija IKEA i Opel, koje su uspele da u jednostavan display banner „uguraju“ IKEA web prodavnicu, pa čak i ceo Opel Movano kombi – taj baner vam je pomagao da pošaljete fajlove svojim prijateljima.

Šta digitalni marketari mogu da urade – pojednostavite (simplify), proširite (enhance), proračunajte (calculate), informišite (inform) i zabavite (entertain). A raspoloživi formati su mobilne aplikacije, web-based aplikacije, društvene mreže, oglasi u prodavnicama, i „podaci uživo“ tamo gde su potrebni korisnicima.

Pitanja koja treba da postavite sebi su: šta je naše obećanje, šta možemo preneti iz realnog sveta u digitalni, šta je relevantno, šta je potrebno ljudima, i gde i kada im je potrebno?

„Digital is a godsend“ – digitalni marketing je „dar od Boga“, kaže Jonny Watson; on gradi emocionalnu privlačnost ka brendu, pojačava vrednost ponude, dokazuje ono što ste hteli da kažete, poboljšava vaš proizvod, omogućava korisnicima da dođu do vas, i traje duže od klasičnog oglasa.

I povrh svega, zahvaljujući tome klijenti će vas voleti. Zato se sledeći put ne pitajte „šta možemo da kažemo“, već „šta možemo da uradimo“.

Nakon pauze za kafu, koju je obezbedila Grand kafa, program se nastavlja predavanjem Nicole Yershon pod nazivom „How to make innovative ideas happen?“

iab-mixx-2016-nicole-yershon

Nicole je osnovala je Ogilvy Digital Innovation Lab u Londonu, čiji moto je Innovate/Connect/Disrupt, i na ovom predavanju priča o tome kako tehnologija može da inspiriše kreativnost u poslovanju.

Njen zadatak je bio da Ogilvy uvede u digitalno doba, i da unapredi njihov biznis kroz digitalizaciju svih prethodnih arhiva, koje su bile smeštene na drugim medijima.

Brzo je shvatila da savršenstvo nije moguće, i da je neuspeh neminovnost.

Nemojte se plašiti da zaposlite nekog ko je drugačiji od vas, jer će vam pomoći da uradite nešto drugačije – tako je Nicole dobila posao u Ogilvy-ju, sa zadatkom da menja stvari.

Da bi savladala sve nove stvari koje su dolazile, formirala je interne kurseve, koji su joj pomogli da sistematizuje i unapredi znanje o novim tehnologijama koje stalno dolaze, koje je onda delila sa kolegama u agenciji. U svakom semestru neko od članova tima je morao da ispriča i priču o uspehu napravljenom na osnovu znanja stečenog u prethodnom semestru.

Ne možete znati sve, i svaku novu kompaniju koja nudi novu i revolucionarnu uslugu. I morate graditi odnose sa njima, da biste ih bolje razumeli i mogli da upotrebite njihove veštine i proizvode.

Morate biti uporni, i raditi sa odličnim ljudima, jer radite stvari koje niko do sada nije radio.

Postoji precizan način da prikažete svoje rezultate i ispravnost ovog pristupa, kroz 6R: Revenue, Reputation, Recruitment, Relationships, Retention, Responsibility.

Budite iskreni i verujte svojim instinktima – ako nešto ne funkcioniše u odnosu sa klijentima, morate da im ukažete na to, jer je to jedini način da zajedno napredujete.

Ako želite da zarađujete, a da pri tom radite nešto dobro za svoje okruženje, formirajte svoj biznis oko UN-ovih #globalgoals

Izađite iz svoje zone komfora, jer je to prostor u kojem se dešava magija, i razmišljajte kao startup, jer će vam to obezbediti preko potrebnu agilnost i kreativnost. I investirajte u svoje resurse, jer će vam se to dobro sigurno dobrim vratiti.

Nakon Nicole na scenu stiže Debi Bester, CEO i CCO agencije Department of Change iz Londona, koja govori o načinima na koje brendovi mogu unaprediti načine na koje komuniciraju sa klijentima.

iab-mixx-2016-debi-bester

Debi sa nama deli proces nastanka revolucionarnog manifesta koji je ona formirala, a koji pokazuje kako marketari mogu da upotrebe pripovedanje (storytelling), dizajn, podatke i tehnologiju kako bi komunicirali sa klijentima, ali ih istovremeno i postavljali u središte, u srce njihovog biznisa, i tako kreirali neočekivanu vrednost za sve.

A ceo proces je nastao u njenom detinjstvu u Južnoj Africi, zemlji u kojoj je manjinska bela populacija uz pomoć sile i represije upravljala crnom manjinom, i u kojem je Debi napisala izveštaj o događaju koji je sakriven od javnosti.

Bežeći od sumorne i nasilne stvarnosti koja je prikazivana u medijima, Debi je našla utočište u agenciji McCann, gde je otkrila vrednost brendova, koji su mogli da kreiraju značajne poruke koje su mogle da prevaziđu sve razlike između ljudi u Južnoj Africi.

Nakon što se preselila u Veliku Britaniju, tek sa dolaskom društvenih mreža je mogla da primeni dobitni recept koji je formirala kroz uspešne kampanje u Južnoj Africi – postavljajući ljude u središte priče. Kreirala je uspešnu kampanju za Royal National Lifeboat Institution, organizaciju koja se bavi spasavanjem na moru, kojom je privukla populaciju u rasponu od 16 do 22 godine da se uključi u aktivnosti ove organizacije.

Kampanja je podrazumevala upotrebu društvenih mreža, i dosegao je 11% populacije od 15 do 20 godina u Velikoj Britaniji, i preko milion pregleda YouTube videa koji su korišćeni u promociji, čiji su troškovi sadržali samo cenu slanja 12 paketa odabranim mladim blogerima.

Još jedan od zadataka koje je Debi uspešno savladala je brief kompanije Experian, koja je želela da unapred svest korisnika o važnosti zaštite digitalnih identiteta. Sakupljali su ideje od ljudi i kreirali izmišljenog bota koji će štititi njihove digitalne identitete, i za dva meseca su sakupili 50 ideja za proizvode od 11.000 članova, a kroz medije se širila priča o značaju zaštite digitalnih ličnosti, kroz 230.000 prikaza videa iz kampanje, i vesti koje su stizale do naslovnih strana najvažnijih medija.

Digital nije samo odeljenje, on je način razmišljanja koji menja našu stvarnost, i čini je boljom.

Moderna agencija ne radi samo za svoje klijente, već za ljude koji su njihovi klijenti.

„The message is: Change your business, change your customer’s lives, and change the world! Or at least our corner of the world.“

IAB MIXX Conference Serbia 2016 nastavlja Mika Tasich, freelance Technology Lead u kompaniji Google, koji nas uvodi u svet virtuelne realnosti predavanjem pod nazivom „Reality is real, even when it’s virtual“

iab-mixx-2016-mika-tasich

Tehnologija virtuelne realnosti je eksplodirala u veoma kratkom vremenskom periodu, pre svega zahvaljujući činjenici da su sadržaji počeli da se kreiraju za VR scenu, i da su stigli dovoljno jeftini, pristupačni uređaji.

Trenutak kada se nađete u virtuelnoj kuhinji koju je kreirala IKEA, u kojem možete da vidite tu svoju buduću kuhinju iz perspektive svog deteta, je veoma emotivan, i to je najveća promena koju ova tehnologija donosi.

Mi se nalazimo na samom početku ove tehnologije, i to je veliki potencijal za stručnjake u oblasti marketinga, jer postoji ogroman nepopunjen prostor kada je VR sadržaj u pitanju. I niko neće doći do vašeg sadržaja slučajno.

UNICEF je zahvaljujući VR sadržajima na samitu u Davosu uspeo da sakupi više donacija nego ikada do sada na tom događaju.

Augmented Reality se odlično snašao u industriji zabave i advertajzingu, ali kao tehnologija koju ljudi koriste za nešto korisno nije toliko uspešan.

Internet of Things donosi neslućene mogućnosti za kreiranje „pametnih“ stvari, pre svega infrastrukture. Danas nije ništa neobično da znate koji vam je autobus potreban da stignete negde, i za koliko će on stići do vas.

Sve te drugačije, izmešane virtuelne realnosti, se prepliću sa Internet of Things, i kreiraju sasvim novu stvarnost – Reality of Things. Jer neki predmeti su se možda promenili, na primer fotografije ili muzika, ali se naše emocije prema njima nisu promenile.

Andrew Wilson, CEO kompanije Electronic Arts, u intervjuu za The Verge, tvrdi da naš život postaje video igra. Evo malo više detalja iz ovog intervjua, kojeg upravo gledamo u velikoj sali Narodnog pozorišta u Beogradu.

Najveći izazov za marketinške agencije je potencijal potpuno neistraženog VR tržišta, koje treba prodati klijentima kao jedino rešenje na kojem možete da garantujete punu pažnju korisnika.

I kao poslednji predavač na IAB MIXX konferenciji 2016 dolazi nam Dean Johnson, Head of Innovation u agenciji Brandwidth, koji priča o vezi između VR-a i AR-a, i kako možete da ih povežete, koristeći Internet of Things, i tako pružite bolji doživljaj korisnicima.

iab-mixx-2016-dean-johnson

Dean je radio na projektima sa kompanijama iz brojnih industrija, koje su želele da iskoriste VR kako bi zabavili svoje mušterije, a jedan od problema sa kojim se susreo je vrlo praktične prirode – kada koristite VR uređaje izgledate smešno, i ljudi zbog toga oklevaju da ih koriste na javnim mestima.

Radi eksperimenta za magazin T3, Dean je proveo 24h u virtuelnoj realnosti, što je nešto što ne preporučuje nikome, jer ako spavate, budite se u okruženju koje vam je potpuno nepoznato, i to može da bude strašno.

I kao i kod svih predavanja o virtuelnoj realnosti, u kojima predavači prikazuju primere iz prakse, nije moguće kroz live blog dočarati ono o čemu Dean trenutno govori, tako da – ako niste sa nama na IAB MIXX-u, jasno je da propuštate puno toga.

Dean kaže da ako budemo pravili loše sadržaje, nećemo uspeti da postavimo VR na glave dovoljno korisnika, i VR i AR tržište će možda do 2022. godine vredeti 100 gaziliona dolara, ali možda neće vredeti ništa.

Ako želite da vaša marketinška strategija bazirana na VR-u uspe, postoji pet koraka ka tome: birajte pravi sadržaj, pravite ga baš kako treba, plasirajte na pravim lokacijama i platformama, promovišite ga, i učinite da ljudi shvate svu vrednost VR-a.

Zašto je VR bitan za naše učenje: pamtimo 10% onoga što pročitamo, 20% onoga što čujemo, 30% onoga što vidimo, 50% onoga što čujemo i vidimo, 70% onoga o čemu razgovaramo sa drugima, i čak 80% onoga što lično doživimo, a VR na omogućuje upravo to – da nešto doživimo.

VR je samo jedna od mogućih budućnosti filma, gejminga i obrazovanja, a da bi uspeo, mora da koegzistira sa drugim, postojećim platformama, ne da ih zameni.

Ovim predavanjem je završen konferencijski deo IAB MIXX-a, ali još uvek nismo gotovi za danas – nakon pauze za Grand Black’n’Easy kafu, počinje dodela IAB MIXX Awards 2016.

iab-mixx-2016-award

O načinu na koji je o MIXX nagradama odlučivao 12-člani žiri govori Ivan Minić, predsednik ovogodišnjeg žirija. U zadatom roku su stigle 53 prijave za 45 radova, koje je poslalo 38 brendova i 29 agencija i kompanija.

Pre dodele nagrada, u ime GAK „Narodni front“ prisutnima se obratila Katarina Đurić, PR menadžer institucije kojoj će IAB donirati sredstva prikupljena od prijava za ovogodišnje IAB MIXX Awards.

Prvu od deset IAB MIXX nagrada, u kategoriji Best Innovation, je osvojila Telenor banka, sa projektom „Irvas zna“, izrađenim u saradnji sa agencijom Euroart93. Više detalja o ovom pobedničkom projektu možete pronaći ovde: https://www.youtube.com/watch?v=Fp5cZeftosE

Nagrada u kategoriji Best Microsite ide kompaniji Imlek, za projekat „Čoko mleko grad“, realizovanim u saradnji sa agencijom Direct Media. Za više informacija o ovom „čokomlekastom“ projektu, pogledajte ovaj video: https://vimeo.com/193094255

Kategoriju Best Mobile osvaja kompanija The Coca-Cola Company, za Tastly app, napravljenoj u saradnji sa agencijom Universal Media, specijalno za domaće tržište. Video koji opisuje ovaj projekat možete pronaći ovde: https://youtu.be/rqW-HBFRz0s

U kategoriji Best Corporate Website nagradu osvaja kompanija SBB, sa korporativnim sajtom www.sbb.rs, na čijoj izradi je radila agencija Wireless Media. Kako izgleda pobednički sajt i kako je trajao proces njegove izrade možete videti ovde: https://vimeo.com/193048863

U kategoriji Best Brand Awareness Campaign nagrada ide kompaniji The Coca-Cola Company sa brendom Fanta i projektom lansiranja uvrnute flašice. Više detalja o ovoj kampanji, urađenoj u saradnji sa agencijom Executive Group, možete pronaći ovde: www.youtube.com/watch?v=zzdovUQyCr8

Nagrada za Best Direct Response and Lead Generation Campaign ide kompaniji Raiffeisen banka, koja je u saradnji sa agencijom Degordian realizovala projekat „Kampanja za keš kredit“. Video u kojem opisuju uspehe koje je postigla ova kampanja možete videti ovde: https://vimeo.com/191965158

Nagradu Best Social Media Campaign osvaja The Coca-Cola Company, za kampanju „Schweppes – samo za iskusne“. Kako izgleda pobednička kampanja na društvenim mrežama, na kojoj su sarađivali sa agencijom Executive Group, možete videti ovde: https://www.youtube.com/watch?v=DjS-_NeWBlg

Best Branded Content napravila je kompanija Infostud, koja je uz pomoć agencije McCann Beograd, realizovala projekat „Kako preživeti grozan posao“. Više detalja o njemu možete videti ovde: https://www.youtube.com/watch?v=oPwkZcJ1TLE

U kategoriji Best Cross Media Integration nagradu dobija kompanija Nescafé, za projekat predstavljanja novih ukusa #takovanila i #takokaramela, urađen u saradnji sa agencijom Publicis Beograd. Više detalja o ovom pobedničkom projektu možete pronaći ovde: https://vimeo.com/191960500

I na kraju, IAB MIXX Grand Prix Serbia 2016 odlazi u The Coca-Cola Company, za projekat lansiranja uvrnute flašice brenda Fanta.

iab-mixx-2016-dobitnici

Hvala svima koji su pratili današnji live blog, i vidimo se iduće godine na IAB MIXX-u!

PODELI SA PRIJATELJIMA