Digital Day 2016 live blog: ‘Ads We Love’
Šesta po redu „Digital Day 2016“ konferencija pronaći će svoje mesto i ove godine u beogradskom Domu omladine, okupljajući veliki broj učesnika, među kojima su stručni inostrani i domaći predavači iz oblasti digitalnog i interaktivnog marketinga. Kao što je bio običaj i na pređašnjim okupljanjima, portal IAB Serbia, kao organizator pomenutog događaja za vas je pripremio i ovoga puta live blog sekciju, te ćemo direktno pratiti dešavanja i izjave predavača sa konferencije iz minuta u minut.
Uskoro očekujemo da konferencija počne i da se svi prisutni u Domu omladine upoznaju sa najnovijim podacima AdEx 2015 istraživanja koje će publici detaljno dati uvid u podatke koje se tiču stanja tržišta digitalnog oglašavanja u našoj zemlji. Otvorivši konferenciju, svim prisutnima se najpre obratio Vladimir Aranđelović, inače predsednik upravnog odbora IAB Srbija koji se zahvalio publici na prisustvu, te naveo važnost same konferencije kada je reč o online tržištu u našoj zemlji.
Kao što je i najavljeno, sledi statistika o AdEx 2015 istraživanju kada je reč o digitalnom marketingu u Srbiji. Treba istaći da je lokalni display zabeležio neznatan pad od 1,7%. Inače, 1,89 miliona evra je vrednost mobilnog tržišta, dok skok online video oglašavanja iznosi čak 128%. Takođe, istraživanje je pokazalo da su se veće promene dogodile i u novom kategorisanju display oglašavanja, dok sa druge strane količina investicije u online oglašavanje u Srbiji sada iznosti 20,01 miliona evra, te je poraslo za 11,2% u odnosu na prošlu godinu. Detaljnu studiju o investiciji u digitalno i interaktivno oglašavanje u Srbiji za 2015. godinu možete preuzeti putem sledećeg linka uz prethodnu registraciju.
Na scenu bi uskoro trebalo da izađe i Malgorzata Jankowska Blank koja nam stiže iz Gemiusa, te će više govoriti o temi zaštite podataka i zašto je taj proces bitan za korisnike. Jankowska pre svega ističe da online tržište ima određene vrste pretnji u svetu „Big Date“, te da je potrebna nova definicija personalnih podataka. Od 2018. godine, online tržište će znatno detaljnije definistati personalne podatke, a još jedna stvar koja može predstavljati pretnju jeste samo profilisanje i aktivnosti pri tom procesu u koji se upušta određeni korisnik. Jankowska pored svega navodi da su regulacije podataka i njihove zaštite u pojedinim zemljama drugačije, te da sve zavisi od države do države.
Bitno je napomenuti da je EU donela novu regulaciju GDPR (General Data Protection Regulation) koja će se najviše ticati digitalne oglašivačke industrje. Jankowska zaključuje da svi korisnici generalno vole da podaci budu zaštićeni, ali je cilj izgraditi poverenje u online industriji, te da taj proces treba podržati.
Nakon predavanja Malgorzate, publici će se obratiti Brendan Gahan iz Epic Signala koji govori na temu kreiranja i promocije sadržaja u online svetu, posebno se fokusirajući na influensere. Dajući primer određenog viralnog videa na pomenutom servisu, Brendan navodi impozantnu statistiku koja je karakteristična za ovu vrstu sadržaja – poredeći influensere (stotine hiljada pregleda) i display medie (stotine miliona impresija).
Ipak, on navodi da impresije korisnika nisu isto što i njihovo angažovanje, te da se te dve stvari ne mogu porediti u ovom trenutku. Navevši pimer jednog od popularnih YouTubera u SAD-u koji za kratko vreme prikupi veliki broj pregleda, Brendan ističe zašto budućnost oglašavanja u digitalnoj eri zapravo leži u online servisima kao što je YouTube, te da se isti sve više može porediti sa televizijom. Kako bi napravili uspešne kampanje, potrebno je spojiti digitalne influensere i brendove, pa tek na kraju iz prikupljenih iskustava i naučenih lekcija sledi zarada. Brendan je publiku upoznao i sa statistikom koja obuhvata intenzitet objavljivanja sadržaja na društvenim mrežama: Trideset triliona Google AdWords kampanja, 303 miliona tvitova, 351 milion statusa na Facebooku, kao i 720 hiljada sati uploada sadržaja na YouTubeu, samo nam govore o velikom auditorijumu na društvenim mrežama – što predstavlja odličnu šansu za oglašivače i kreiranje kampanja u ovom smeru.
„There is too much posts online. If we want something to be noticed, we need someone to show others where to look“ – Gahan. #DigitalDay
— IAB Serbia (@IABserbia) May 25, 2016
Ono što Brendan posebno savetuje sve prisutne jeste da nije potrebno dodatno razmišljanje u okviru kampanja, koje može samo negativno da utiče na brzinu procesa kreiranja iste. Pri samom kraju predavanja on opet prolazi sve tačke svoje prezentacije, posebno se osvrćući na bitnost kreiranja ideje, te da uvek treba biti spreman za nešto novo u digitalnom svetu.
Usledila je i prva panel diskusija koju će moderirati Istok Pavlović (Frame), a u kojoj će učestvovati Danijela Đorđević (Sberbank), zatim Marija Matić (Direct Media), Brendan Gahan (Epic Signal), kao i Herbert Schoberl (Telenor) koji govore na temu razumevanja Milenijalaca u digitalnom medijskom okruženju. Najpre se publici obraća Danko Kardović (Direct Media) koji prikazuje istraživanja koje je sprovela Direct Media o Milenijalcima, te koliko se dati podaci mogu primeniti na specifičnim tržištima kao što je Srbija. Najbitnije je istaći da oni najviše i aktivno koriste mobilne telefone, kao primarni izvor prikupljanja informacija, te da vrlo lako možemo razumeti njihove navike u digitalnom okruženju. Milenijalci u Srbiji veruju da bi svako morao da uloži sopstveni napor kako bi došao do ličnog uspeha. Takođe, u filmu Direct Medie koji predstavlja Danko, navodi se da je za novu generaciju veoma važna online konekcija, te da oni uglavnom putem društvenih mreža prikupljaju veliki broj informacija, putem kojih generišu nova saznanja i u isto vreme uče. Samu panel diskusiju je započela Marija, koja ističe da su Milenijalci iz nekoliko razloga veoma važni za marketare, pa ih mnogi nazivaju i digital native generacijom, te da su se oglašivači najčešće fokusirali ka ljudima uzrasta od 19 do 49 godina, koji i pripadaju pomenutoj generaciji.
What a pannel! Talking about habits of Millenials lead by @istok . #digitalday pic.twitter.com/jPpTTxxWxH — Marina Aleksic (@goldilockks) May 25, 2016
Sa druge strane, Danijela je svoju reč iskoristila da kaže kako je realno očekivati da će Milenijalci u jednom trenutku nestati, te da bi u zavisnosti od sledećih generacija, oglašivači trebalo da povedu više računa o različitim pristupima prema nekoj od ovih budućih ciljnih grupa. Na pitanje Istoka da li ima određene podatke o tome koliko su Milenijalci povezani sa mobilnim telefonim i tabletima, Herbert kaže da je statistika prisutna, te da njih 80% poseduje pametne telefone. „Milenijalci ovde najviše koriste Internet, pre svega radi komunikacije“, ističe on. Kada je reč o YouTubeu kod nove digitalne generacije, Brendan ipak dodaje da je potrebno kreirati primamljiv sadržaj na koji bi se oni stalno vraćali.
Milenijalci su društveno slobodnija generacija, te su nešto konzervativnijih shvatanja u Srbiji, pridaju nešto veći značaj tradicionalnim vrednostima, što je pokazalo i istraživanje, navodi Marija. Oni žele da budu srećni, da istraže nove okolnosti, što je dobro za brendove – koji moraju da obrate posebnu pažnju prilikom komunikacije sa njima, jer oni žele dijalog i razgovor sa drugom stranom, ističe ona.
Za sam kraj, Herbert ističe da će buduće generacije odrastati u nekom drugačijem digitalnom okruženju, te da je veoma bitno formirati novi pristup kreiranja sadržaja koji bi bio primamljiv za pomenute korisnike. „Moramo razmišljati drugačije, te u isto vreme moramo biti otvoreniji, kako bi podelili značajne informacije“, zaključio je Herbert.
Nakon panela, priliku da se obrati publici ima Daniel Prumers, koji dolazi iz kompanije Criteo, te će pričati više o temi mobilnog marketinga, te kako uspeti u centričnom svetu ljudi. „‘Mobile’ igra glavnu ulogu u potrošačkim navikama korisnika, dok prosečno angažovanje korisnika na mobilnim uređajima sve više raste.“, navodi Daniel. Bitno je takođe istaći da Android predstavlja značajniju i dominantniju platfromu u odnosu na iOS – ukoliko govorimo o mobile marketingu. Čak 57% mobilnih transakcija se obavi upravo putem jedne mobilne aplikacije, ističe Daniel. Ukoliko poredimo mobilne browsere i aplikacije u pomenutom segmentu uvidećemo veliku razliku, jer aplikacije pretraživanje proizvoda čine zabavnijim, a samu kupovinu još lakšom.
U Srbiji je 1/5 populacije bar jednom kupila nešto online, ali preko 50% se informiše online pre kupovine #DigitalDay
— Goran Tintor (@GoranTintor) May 25, 2016
Daniel takođe navodi da korisnici često pretražuju određene stvari na različitim uređajima i kanalima, a da samu kupovinu izvršavaju na mobilnim uređajima. Privodeći svoje predavanje kraju, Prumers publiku upoznaje i sa novim pravilima za ljude u centričnom marketingu, te ih navodi redom: 1. Koristite prvo mobilni pristup, 2. Investirajte u određenu aplikaciju koja ističe relevantne proizvode za svakog korisnika 3. Napravite lakši proces putem koga korisnici mogu jednostavno pretraživati i kupovati putem različitih kanala.
Svim prisutnima se nakon toga obratila i Katalin Gecs, koja više govori o digitalnom oglašavanju i performansama u ovoj oblasti. Ona prvo navodi da treba odrediti krajnji razlog i cilj određene kampanje pre nego što se započne sa kreiranjem iste. Potrebno je odrediti koji sadržaj nam je potreban i koja platforma, sve su to elementi performansi koje su itekako važne, a u okviru kojih se između ostalog javljaju konverzije, efikasnost i drugo. Katalin takođe ističe da kvalitetno digitalno oglašavanje ima tu moć da utiče na korisnike i menja njihove stavove o određenim stvarima. „Performanse jesu destinacija, ali angažovanost korisnika je putovanje koje je od velikog značaja, zaključuje Katalin.“
Nakon jednočasovne pauze za ručak, opet se vraćamo u salu Doma omladine, te ćemo ispratiti predavanje Ljiljane Pavlovičove koja će govoriti o optimizaciji društvenih marketing platformi, a dolazi iz Socialbakersa. „Da li neko zna koliko se troši sredstava iz budžeta za social?“, započinje Ljiljana. Čak 44% sredstava iz budžeta se ulaže u ovu oblast, upravo zbog aktivnosti oko sadržaja za marketing platforme, koji je veoma važan, te da bi on bio kvalitetan potrebno je ispuniti neke elemente kao što su kreacija, tajming, promocija, kao i proces praćenja rezultata. Facebook je na primer platforma gde brendovi troše sve više novca, te bi taj trend trebalo očekivati i u budućnosti, pre svega zbog ogromnog broja korisnika, tačnije njih 1,5 milijardi koji su prisutni na ovoj društvenoj mreži.
Pavlovičeva dodaje i da u zavisnosti kojoj se grupi korisnika obraćate, potrebno je izabrati odgovarajuću platformu, prethodno ispitujući njene prednosti. „Kada je reč o metrikama tokom merenja uspeha i poslovnih ciljeva, ono što treba da upitate sebe jeste da li vi razumete te iste metrike i da li znate da ih čitate na pravi nači“, ocenjuje Ljiljana. Potrebno je takođe i spomenuti da je sadržaj (content) trenutna valuta društvenih medija, dok je dobar sadržaj onaj koji stvara veliku interakciju među korisnicima, a loš je njegova suprotnost. Pominjući strategije social advertisinga, Ljiljana dodaje da čak 35% sadržaja nije promovisano, dok je sa druge strane 65% promovisano na različitim kanalima. „Loš sadržaj košta brendove novca ali i loše angažovanosti korisnika“, te generiše više lošeg feedbacka korisnika.
Ključne stvari koje treba ispuniti za dobar ‘content’ jesu: selektivnost, shvatanje sadržaja kao valute društvenih mreža, nemojte investirati u loš sadržaj i promovisati ga u istom trenutku, krećite se iz pasivne analize ka onoj analizi koja vam pomaže da predviđate stvari.
Na red je stigao i drugi panel na konferenciji, u koji će nas uvesti Aleksandar Đorđević (Universal Media), a na kome će se govoriti o tome u kom se smeru kreće online video u Srbiji, a čiji će učesnici poput Aleksandra Milosavljevića (Mainstream), Ane Mirković (Furije) i Marka Bogićevića (Ringier Axel Springer) odgovarati na pitanja moderatora Radoslawa Golaba (Gemius). Golab na početku navodi da je video najbrže rastući kanal u industriji digitalnog oglašavanja, dok Marko odgovara da oglašivači pre svega moraju da budu svesni da video sadržaj u svrhu advertisinga mora biti kratak, sažet, koncizan i u fokusu interesovanja korisnika. Aleksandar sa druge strane dodaje da video predstavlja rastuću krivu na pomenutom tržištu, te da predviđanja ukazuju da će za nekoliko godina, možda 2020, video zauzimati 80% kompletnog Internet saobraćaja.
„With 5G you will be able to consume new types of video, such as virtual reality“, Aleksandar Milosavljević, Mainstream #DigitalDay
— IAB Serbia (@IABserbia) May 25, 2016
Sa druge strane, Ana ipak navodi značaj videa na Instagramu, Snapchatu, te da nikako ne treba zaboraviti ove platforme. Korisnici vole da vide eksperimente, novine i nove akcije koje su približne njihovm interesovanjima. Ana dodaje da su video reklame postale neki novi jezik u digitalu, te da mlađe generacije ne shvataju još u potpunosti sam video sadržaj. „Štaviše, veći broj korisnika će preskočiti reklame na određenim servisima, te smatram da ulaganje u tom smeru ponekad predstavlja trošenje novca.“, ocenjuje ona.
Ana ističe da je cilj kreirati jedinstven sadržaj za određenu ciljnu grupu, za koju sa sigurnošću znamo koje je njihovo interesovanje, šta vole, gde se kreću, te im treba ponuditi nešto relevantno, dok video sadržaj može odigrati veoma bitnu ulogu u ovom segmentu. Oglašivači će sami izabrati platformu za distribuciju svoje video reklame, govori Marko, te je ovde potrebno doneti pravu i sigurnu odluku koja će oblikovati buduću strategiju. Na pitanje moderatora, šta je potrebno za kreiranje viralnog videa, Marko ističe da je ovaj sadržaj poseban sam za sebe, te da oglašivači u ovom trenutku sve snage treba da usmere ka kreiranju relevantnog sadržaja. Ana sa druge strane kaže da je veoma teško kreirati samu viralnu video reklamu, ali se od viralnog sadržaja može mnogo naučiti – kako bi se stečeno znanje primenilo u nekim budućim oglašivačkim izazovima.
Ovogodišnju Digital Day 2016 konferenciju zatvoriće predavanje Davea Brissa (The Drum) na temu digitalnog advertajzinga. U svom krajnje energičnom i zanimljivom nastupu na sceni, Dave beogradskoj publici na komičan način predstavlja marketinški pristup na društvenim mrežama, koji je najbolje opisao jednom, metaforičnom rečenicom: „Ono što treba da uradite je da uzmete veliku stenu i bacite u bazen. Potrebno je da „isprskamo“ sve ljude oko bazena, da voda zahvati i one koji nisu vaši fanovi. Tako se radi marketing na društvenim mrežama.“ On takođe navodi da ukoliko neko pomene „digitalni marketing“, mnogi pomisle zapravo na banere, što je u startu početna greška. Govoreći o lošim reklamama, Briss ističe da se one uglavnom fokusiraju na mišljenju klijenta i da se sve zasniva na njemu – dobre reklame zapravo zavise od publike.

Dave Briss energičnim i komičnim predavanjem imao završnu reč na ovogodišnjoj Digital Days 2016 konferenciji. (Foto: Stefan Đaković)
Novi trendovi se zasnivaju na drugačijem načinu kreiranja sopstvenog medijskog prostora, u okviru koga vi kao oglašivač možete da stupite u konverzaciju sa potrošačim – „Potrebno je da razmišljate preko vaših medijskih kanala“, navodi Dave. Dajući primer jedne od IKEA-inih reklama, Dave dodaje da je dobra ideja od krucijalnog značaja za kreiranje jedne reklamne kampanje koja bi trebalo da funkcioniše na svim medijskim kanalima. „Dati ljudima stvari o kojima vole da razmišljaju i diskutuju e u tome je poenta digitalnog oglašavanja. Morate da definišete sebe, vi ste kreativna industrija, zato krenite sa pravljenjem stvari koje ljude vole,“ zaključuje na kraju Dave.
Ovim predavanjem je i zvanično zatvorena ovogodišnja Digital Day 2016. konferencija koju smo ove godine tekstualno uživo pratili na IAB Serbia sajtu. Hvala vam što ste putem naše stranice ispratili kompletnu konferenciju koja je i ove godine okupila veliki broj digitalaca u Srbiji, ali i sjajne predavače koji su preneli potrebno znanje i svoja iskustva znatiželjnoj beogradskoj publici u punoj sali Doma omladine. Vidimo se i sledeće godine 25. maja – na istom mestu.
Šesta po redu Digital Day 2016 konferencija pronaći će svoje mesto i ove godine u beogradksom Domu omladine, okupljajući veliki broj učesnika, ali i stručne inostrane i domaće predavače iz oblasit digitalnog i interaktivnog marketinga. Kao što je bio običaj i na pređašnjim okupljanjima, portal IAB Serbia, kao organizator pomenutog događaja za vas je pripremio i ovoga puta live blogging sekciju, te ćemo direktno pratiti dešavanja i izjave predavača sa konferencije iz minuta u minut.
Ide glavna grafika
Uskoro očekujemo da konferencija počne i da se svi prisutni u Domu omladine upoznaju sa najnovijim podacima AdEx 2015 istraživanja koje će publici detajno dati uvid u podatke koje se tiču stanja tržišta digitalnog oglašavanja u našoj zemlji. (linkovati na podatke iz maila kada UR bude bio dostupan) „Kompletno AdEx 2016 istraživanje možete preuzeti na…“







